Zit jij wel op de goede golflengte?

We staan er niet bij stil, maar onze hersenen produceren de hele dag kleine electrische pulsen. Daarmee vindt informatieoverdracht plaats. Deze pulsen worden gemeten tijdens een EEG.

De frequentie van die pulsen variërt nogal. Hoe actiever we zijn, hoe drukker ook onze hersens. Om een onderscheid te maken tussen de diverse golflengtes (frequenties) van de pulsen worden ze onderverdeeld in diverse golven (o.a. alfa, beta en theta golven). Image

Op de dag zijn we vaak druk in de weer en produceren we voornamelijk de snelle beta golven. Je hersenen zijn dan erg actief en op de buitenwereld gericht. We vergeten onszelf dan vaak, willen te veel, of handelen meer uit reactie dan eerst eens bij onszelf te rade te gaan. Eigenlijk is dit de zo genaamde ‘survival’ modus: altijd paraat om een aanval af te slaan of op de vlucht te slaan. Dit is ook de golflengte die zorgt voor alle stress en burnout.

Meer ontspannen is gezond
Bij de overgang van waken naar slapen en op rustmomenten op de dag produceren de hersens alfa golven. Even tot jezelf komen, je beter concentreren en je dingen voorstellen zijn hiervan onder andere de herkenningspunten. Door nog verder te ontspannen kunnen we zelfs nog lagere frequenties bereiken: de theta en delta golven, zoals in onze diepe slaap.

Wat deze ontspannen frequenties delen is dat ze bijzonder gezond zijn voor ons eigen lichaam doordat ze herstel- en verwerkingsprocessen in het lichaam mogelijk maken. In de ontspannen alfa-staat neemt de doorbloeding van organen toe, verloopt de spijsvertering optimaal en krijgen de klieren de tijd om de productie van hormonen en andere lichaamseigen stoffen te normaliseren.

Er meer uit halen: alfatraining!
Maar je kunt in zo’n ontspannen alfa staat nog meer bereiken. Door je bepaalde zaken levendig voor te stellen kun je op een mentale manier gezondheidsproblemen actief te lijf gaan. Met behulp van visualisatietechnieken kun je je bepaalde doelen stellen als stoppen met roken of afvallen. En het blijkt dat dit een zeer effectieve manier is, omdat hiermee je eigen onderbewustzijn positief wordt beïnvloed. Je gaat er dus zelf echt achter staan en in geloven, wat volhouden stimuleert. En er kan nog veel meer!

Bewuste keuze
Je kunt leren om bewust je hersenen wat tot bedaren te brengen. Het vraag alleen wat oefening. Maar dan kun je ook op een willekeurig moment van de dag de overdreven alertheid van de beta-staat laten varen. En direct de gezondheids voordelen genieten van ontspannen hersenen en een ontspannen lichaam.

Mijn advies in deze blog luidt dan ook: breng jezelf op de juiste golflengte en volg een alfa-training:

http://www.ontspannu.nl/Alfatraining.php
http://www.alfatraining.nl

Fred Steetsel
Mentalcoach en Burnoutbegeleider

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *