Werkstress en Targets

targets en werkstressTargets zijn mikpunten.

Targets zijn de doelen die we ons stellen binnen bedrijven opdat we iets hebben om op te mikken. Een target kan je stimuleren en het kan je ook de juiste focus bezorgen. Kortom: waarop mik ik en wanneer heb ik succes?
We denken dat als we de targets maar halen dat we dan gelukkig zullen zijn. Echter is er een valkuil van targets en dat is: of we ze nu halen of niet, telkens worden nieuwe targets geformuleerd. Op deze manier bereik je wellicht per jaar wel je doel, maar je kunt nooit lang genieten en gelukkig zijn.

Targets zijn dus hot, maar brand je er niet aan!

Wat is er nu fijner dan je medewerkers en leidinggevenden een target te geven. Zo weet je precies wat er gepresteerd moet worden en ook of dat bereikt is in het jaar. We willen graag de controle nietwaar? Maar wat blijkt: targets blijken voor veel mensen een loden last. Telkens maar weer die druk om te presteren! Werkstress kan je tijdelijk stimuleren om een stapje extra te doen, maar uiteindelijk ligt een Burnout zo op de loer.

Targets zijn oud denken.

Wat blijkt bovendien: Het is niet zo dat je gelukkig wordt van het behalen van telkens nieuwe doelen. Je behaalt je doelen veel beter als je gelukkig bent! Het is precies andersom. Gelukkige mensen zijn productiever, gezonder en creatiever. En wat wil je nu als werkgever? Wil je je personeel uitpersen? Of wil je samen met hen goede resultaten op de lange termijn?

Voorkom werkstress: Wees goed voor je medewerkers.

Creƫer dus voor je medewerkers een goede werksfeer, help de sociale context te verbeteren, formuleer samen heldere en haalbare doelen, stimuleer gedragsveranderingen die leiden tot meer leef- en werkplezier en de resultaten zullen verbeteren. Bovendien zullen je medewerkers gezonder en dankbaarder zijn en zo houd je de goede mensen binnenboard.

FredSteetsel2

Fred Steetsel
Mentalcoach en Stressconsultant
http://www.ontspannu.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *