Week van de werkstress: werkstress compenseren?

Op zoek naar een tegenkracht voor werkstress

werkstress compenseren

Lekker even de wind door je haren om je hoofd leeg te maken

Werkstress is voor veel mensen een gegeven. Ermee leren omgaan is dan de opdracht.

De één zal de werkstress compenseren door zich in zijn vrije tijd meer te gaan of laten ontspannen. Een extra avondje naar de sauna, een lekkere massage, leuke dingen gaan doen. Dit komt tegemoet aan het principe van evenwicht tussen inspanning en ontspanning.
De ander zet tegenover de werkstress meer gezonde fysieke inspanning in de vorm van wandelen, hardlopen of de sportschool. Werkstress is namelijk vaak het gevolg van een flinke mentale inspanning en door nu lekker in beweging te gaan ontstaat ook weer een evenwicht in fysieke en mentale inspanning (lichaam en geest).
Beide manieren van compenseren hebben gemeen dat stress-hormonen worden afgebroken (tenzij je het sporten te gek maakt natuurlijk).

Allostase: Voortdurend veranderen en toch gelijk blijven.

Allostase is het mechanisme dat ons in staat stelt om aan steeds wisselende condities het hoofd te bieden. We hebben een supersysteem aan board dat dit volautomatisch regelt.

Langdurige werkstress geeft overbelasting

Langdurige werkstress geeft overbelasting: Lees “in wankel evenwicht”

Indien dat nodig is verhoogt ons lichaam vanzelf de bloeddruk,  hartslagritme, bloedsuikergehalte, stresshormonen, etc. Het is ons stress-systeem dat daarbij een grote rol speelt. In tijdelijke situaties van stress regelt het stress-systeem allerlei zaken om ons in staat te stellen weer terug naar het evenwicht te gaan.

Als we nu te vaak en te lang stress ervaren dan gaat dit allostatische systeem haperen.
Er ontstaat de zogenaamde allostatic-load: De aandacht die het stress-systeem van onze complete fysiologie vraagt wordt te groot. Hierdoor ontstaan allerlei ‘klachten’, beginnende met koude , zweterige handen, lichte fysieke klachten zoals hoofdpijn. En uiteindelijk vormt dit de aanloop naar ernstiger aandoeningen en veroudering.
Bovendien gaat het stress-systeem zelf ook haperen en dit leidt op den duur tot een burnout.

Coping: voorkom het oplopen i.p.v. werkstress compenseren.

Als we de werkstress dus alsmaar laten oplopen en daarna proberen te compenseren, dan lopen we de kans om ons systeem toch te gaan overbelasten. Ook hier geldt dus: vóórkomen is beter dan genezen. Probeer de stress te beteugelen.

Wat de laatste tijd een belangrijke term is als het gaat om werkstress is: coping. Coping is een Engelse term die aangeeft in hoeverre men in staat is om de juiste maatregelen te nemen om met de voortdurend veranderende situaties om te gaan. Kan een medewerker bijvoorbeeld snel omschakelen? Of heeft hij geleerd om zaken eerst rustig af te ronden omdat dat minder werkstress oplevert? Kan hij of zij wel goed plannen en dingen los laten? Of weet hij/zij te voorkomen dat de stress te lang voortduurt. Micro-pauzes zijn daarbij ook een belangrijk hulpmiddel: af en toe opstaan, lunchwandelen, stoelmassage. Coping is ook: anders tegen dingen aan kijken en het gewoon eens anders doen.

Uiteindelijk kan iedereen leren om beter om te gaan met stressvolle situaties en dus ook minder last hebben van werkstress. Kortom door een betere en slimmere manier te vinden van omgaan met de omstandigheden en jezelf wordt voorkomen dat het stress-systeem ons overbelast.

Neem gerust contact op als u meer wilt weten over de mogelijkheden om een medewerker beter te leren omgaan met werkstress.
FredSteetsel2

Fred Steetsel
Mentalcoach en Stressconsultant
http://www.ontspannu.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *