Weg met werkstress: word weerbaar!

werkstress-weerbaarWe zitten aan het einde van de week van de werkstress. En wat heeft dat opgeleverd? Dat we een week lang met zijn allen gefocust zijn geweest op negatieve dingen. Wat werkstress allemaal met je doet, hoe ongezond het wel niet is etc etc…
We weten nu met zijn allen wel dat Burnout zo vervelend is. Laten we eens proberen de boel om te draaien!

Stress positief uitgelegd.

De gevolgen van een stressvolle situatie zijn allemaal (lichamelijke) reacties die nodig zijn om de situatie aan te kunnen. Kortom: we hebben een prima mechanisme aan board om alle situaties aan te kunnen als het nodig is. Lang leve de stress! Kortdurende stress zorgt ervoor dat we minder ontstekingen krijgen, dat we een stapje harder kunnen doen en dat we alerter zijn.

Stress is onze vriend.

Zonder een beetje stress zouden we niet vooruit te branden zijn. We zouden inkakken. Dus is het goed dat er af en toe een flinke stoot adrenaline en cortisol door de aderen stroomt! Mensen die zich gaan vervelen gaan zelfs stress zoeken, de één gaat ruzie maken, een ander ruimt ineens het hele huis op.
Uit onderzoek blijkt dat we de effecten van (werk)stress prima kunnen verwerken behalve als we het idee hebben dat die werkstress zo slecht voor ons is!

Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen ontspanning.

En natuurlijk is het zo dat te veel stress kan leiden tot ongezonde situaties. Maar om daar te komen is er wel een hele periode nodig waarin mensen niet voldoende ontspanning hebben gehad en genomen. Waaraan het dus schort is het gevoel van eigen verantwoordelijkheid voor de gezondheid.
De vraag is dan: Hoe kom je aan de kennis en de kunde om wel die verantwoordelijkheid te kunnen dragen?

Werk aan je weerbaarheid.

Om beter en slimmer met jezelf, je omgeving en je werk om te kunnen gaan is het nodig dat je een paar stappen doorloopt:

  1. Leer weer voelen wat goed voor je is. In plaats van ‘voelen’ mag je ook lezen: ‘merken’
  2. Vind jezelf belangrijk
  3. Maak keuzes die goed voor jezelf zijn
  4. Wees eigenwijs
  5. Op je werk: Zorg ervoor dat je assertief genoeg bent en je grenzen durft en kunt aangeven
  6. Accepteer werkstress als hulp om je te stimuleren
  7. Bouw voldoende pauzes en beweging in om weer tot jezelf te komen

En dan lanceer ik meteen een alternatief  voor die week van de werkstress. Volgend jaar stel ik voor dat we een week, voor mijn part een maand, van de weerbaarheid introduceren.

Volgend jaar in november een week van de weerbaarheid

FredSteetsel2Fred Steetsel
Mentalcoach en Stressconsultant
http://www.ontspannu.nl
http://www.stapuitjeburnout.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *