Voel je een burnout dan niet aankomen?

Om maar met de deur in huis te vallen: jawel!
“Maar dan kan je er toch wel iets aan doen om het te voorkomen?”. En ook dan is weer het antwoord: inderdaad!

Laten we eens bekijken hoe een burnout ontstaat. Kijk burnout ben je niet zo maar, daar moet je echt wel wat voor doen. Burnout is het gevolg van jarenlang stress. Je lichaam heeft ingebouwde mechanismen om die stress te beteugelen en om de gevolgen van de stress te verwerken. Door onvoldoende tot rust te komen krijgt je lichaam echter geen kans om te herstellen.

Stressklachten

stress1 In de aanloop naar een burnout krijg je steeds vaker klachten. Nou ja.. wij noemen het klachten, maar het zijn eigenlijk signalen van je lichaam dat er wat loos is. Omdat we klachten vervelend vinden slikken we daar graag een pilletje voor en drukken het gevoel weg. Maar de klachten blijven terug komen… de signalen worden steeds sterker.

Het onderdrukken van die signalen komt eigenlijk neer op: niet naar jezelf, je lichaam luisteren. Eigenlijk doe je dingen te veel of verkeerd en je lichaam is daar een uitstekende graadmeter voor. Je lichaam is in staat om te tonen dat je dingen verkeerd doet: Het wordt koud als je vermoeid bent, het wordt heet als je een ziekte onder de leden hebt en het geeft allemaal andere signalen, zoals pijn, spanning, vermoeidheid als je te veel stress hebt.

Jarenlang gaat het goed, ondanks de stress

Een burnout voel je dus wel degelijk aankomen. Alleen… “het gaat toch al die jaren al goed? Waarom kan dat dan niet door blijven gaan?” denk je.stress4

En daar zit het hem nu juist in: jarenlang gaat het goed totdat… een burnout je lijkt te overkomen! Dan kan je ineens niets meer. Hoe dat komt kan je lezen in andere blogs van mij.

Iedereen die burnout is (geweest) onderschrijft dit feit: “Ja ik voelde dat het niet goed was. Mijn lichaam gaf signalen.” Maar ze zeggen ook allemaal dat ze dat nu inzien, maar vóór de burnout niet. Blijkbaar gaan we pas luisteren naar ons gevoel, ons lichaam als het heel ver is gekomen.

Het antwoord op de vraag of je een burnout kan voelen aankomen is blijkbaar ja, maar dat besef je pas achteraf. Het loont volgens mij om te investeren in het beter begrijpen en interpreteren van je gevoel. Wanneer dwing je je zelf om te veel te doen bijvoorbeeld en lopen de signalen dan op of blijven ze constant.

Burnoutpreventie tips

stress3Mijn eerste tip is: Houd een gevoelslogboek bij. Kijk eens op deze pagina voor een overzicht van lichamelijke klachten http://ontspannu.nl/stresssignalen.php. Scoor je lichamelijke klachten en doe dat maandelijks, waarbij je eerlijk tegen jezelf bent. En merk je dat je meer of ernstiger klachten krijgt, ga dan kijken of je misschien een stapje terug kunt doen, of dingen anders aanpakken of bekijken.

Mijn tweede burnout preventie tip is: Laat je stress eens meten via een stressmeting: http://ontspannu.nl/Stress-meten-Hartcoherentie.php. Dit geeft vaak een goed inzicht in je stress-situatie op dit moment en je kunt daarna met gerichte oefeningen de stress reduceren.

Reageren:
Heb je wat aan deze tips gehad of wil je iets vragen? Reageer dan gerust!

Fred Steetsel
Mentalcoach en Burnoutbegeleider
http://www.ontspannu.nl/

3 thoughts on “Voel je een burnout dan niet aankomen?

  1. Door de jaren heen heb ik ervaring opgedaan met het gaan aanvoelen dat je lichaam signalen geeft. Helaas wist ik voor mijn hernia (de stress uitte dus bij mij niet in een burnout) niet wat te doen, althans had geen idee waarom ik mij niet goed voelde. Ik rende maar door. Alles nam ik op mijn schouders. Iedereen wilde ik helpen. Op mijn werk wilde ik ook goed presteren. Tja en dan ineens is het knap, over en uit. Toen ik eenmaal weer fulltime werkte, voelde ik me wel weer eens licht in mijn hoofd. En nu legde ik de link, teveel doen is licht in mijn hoofd worden, oftewel mezelf voorbij rennen. Zo fijn dit nu te weten. Gelukkig heb ik het lichte gevoel in mijn hoofd niet vaak meer, oftewel ik kan alles beter doseren. Dus ja, zo hoop ik verdere schade aan mijn lichaam te kunnen voorkomen. Ben erg blij met deze wetenschap en achteraf dus ook blij dat mijn lichaam het sterke signaal gegeven heeft waardoor ik veel geleerd heb.

      • Is inderdaad een hele kunst, want soms wil ik toch nog wel eens verder blijven rennen, onder het mom van ach het kan nog wel. 😉 Maar mij is wel eens geadviseerd toch genoeg rust en ontspanning in te bouwen dat je ook onvoorziene dingen aan kan, dus dat die onvoorziene dingen niet ineens de druppel kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *