Stress en slaap

Stress en inslapen

draaien draaienPiekeren, draaien, op je ene zij, op je andere zij. Pffff wat vermoeiend is dit zeg en morgen moet je weer vroeg op dus wordt de nacht voor jou steeds korter. Herken je dat? Dan heb je waarschijnlijk nog wat veel van het stresshormoon adrenaline in je lijf.

Stress zorgt voor adrenaline. En dat maakt je alert. Bovendien zorgt het piekeren en denken voor nieuwe impulsen. Uiteindelijk val je pas in slaap als je lichaam dit hormoon heeft verwerkt.

Wat kan je er nu aan doen om sneller in slaap te vallen? Nou ten eerste zou het al helpen als je niet veel meer denkt in bed. Dus probeer je hoofd leeg te maken, probeer los te laten.
Er is vaak een reden voor dat piekeren en denken in bed en dat is dat je nog tot laat in de avond met van alles bezig bent geweest. Of dat je de tv erg lang aan hebt gehad waardoor je brein werd gestimuleerd door allerlei bonte beelden en lichtinval in je ogen. Ook kan er wat spelen in je familie of op het werk. Hoe dan ook is het zaak om naar de oorzaak van je stress te gaan zoeken en te leren loslaten. En als dat eenmaal lukt kun je altijd op tijd inslapen.

Stress en doorslapen

Veel mensen die langere tijd stress hebben ervaren, hebben moeite met doorslapen. Midden in de nacht worden ze wakker en liggen vervolgens weer een hele tijd te malen en draaien. En dat malen en draaien zorgt wel weer voor nieuwe aanmaak van adrenaline.
Maar de reden van dat wakker worden is een hele andere: En dat is dat je niet genoeg cortisol (het andere stresshormoon) aanmaakt waardoor de energielevering stagneert. Door het wakker worden wordt er weer energie gemobiliseerd. Daarna val je wel weer in slaap. Maar dat is natuurlijk geen duurzame situatie. Het kost je je slaap en het kost je dus weer energie. Uiteindelijk is dit een voorbode voor, of één van de symptomen van een burnout.

Stress en slaap samengevat

Je slaapritme zegt dus veel over hoe het met je stressniveau staat. Slaap je slecht in maar wel de nacht door, dan ben je te gestressd en is het slim om naar de oorzaak te kijken om erger te voorkomen. Slaap je echter niet door, maar word je systematisch in de nacht wakker om een tijdje wakker te blijven dan is dat een signaal om heel serieus nemen: je energiesysteem staat op instorten.

Fred Steetsel
Mentalcoach en Burnoutbegeleider

www.ontspannu.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *