Stress en schildklierproblemen: 4 tips

De samenhang van stress en schildklierproblemen is goed te begrijpen als je eenmaal door hebt hoe je lichaam ermee omgaat.

Stresshormoon adrenaline verbruikt schildklier bouwstoffen

stress Als je stress ervaart dan maakt je lichaam adrenaline aan. Dat gaat door een signaal in je hersenen en waarbij vooral voor ons verhaal belangrijk is dat je lichaam hierbij o.a. Tyrosine nodig heeft om adrenaline te kunnen maken. Tyrosine is een van de semi-essentiële aminozuren in ons lichaam. We kunnen dit aminozuur niet makkelijk, snel aanmaken. Ook je schildklier heeft Tyrosine nodig om T4-Thyroxine (het schildklierhormoon) aan te maken, maar omdat stress meer aandacht vraagt zal bij veel stress de schildklier onvoldoende hormonen kunnen maken. Hier ontstaan al de eerste schildklierklachten.

Stresshormoon cortisol verstoort de aanmaak en omzetting van schildklierhormonen

In je lichaam wordt het door de schildklier aangemaakte T4-Thyroxine omgezet in T3, dat veel actiever is. Dat gebeurt in de lever, de spieren en de nieren.stress en schildklierproblemen
Bij langduriger en vaker stress wordt ook telkens cortisol aangemaakt, dat de omzetting van T4 in T3 remt, en worden vanuit je hersens minder stimulansen gestuurd om T4 aan te maken. Beide effecten zorgen dus voor schildklierproblemen omdat er minder T4 en T3 komt.

In tijden van stress heb je een grotere behoefte aan vitamine C, dat tevens van belang is voor een goede schildklierfunctie. Verder zijn voldoende aanwezige jodium, selenium, zink en B vitamine (o.a. B12) nodig. Bij het ontbreken daarvan ontstaan dus ook weer schildklierproblemen.

Test op schilklierhormonen geeft normale waarden

Bij de huisarts wordt vaak een test afgenomen waarin wordt gekeken naar de hoeveelheid T4 en eventueel de hoeveelheid stimulerende hormonen voor de aanmaak van T4. De conclusie is dan soms dat deze normaal zijn en dus lijkt er niets aan de hand. Echter de omzetting van T4 naar T3 kan wel degelijk verstoord zijn waardoor toch schildklierklachten ontstaan!

Samengevat: Je lichaam produceert tijdens stress minder schildklierhormonen en bij langdurige stress ontstaan schildklierproblemen: de schildklierfunctie raakt ontregeld en bouwstoffen uitgeput. Heb je bovendien een tekort aan jodium, selenium, zink of vitamine B12 dan werkt de schildklier niet goed meer. De schildklierklachten die ontstaan zijn dus goed te verklaren.

4 tips bij de aanpak van schildklierproblemen bij / na een stressperiode

  • Tip1: Pak je stress aan: Zoek gerichte hulp bij mij of een andere Stressconsultant.vis bij stress en schilklierproblemen
  • Tip2: Pas je voeding aan: Eet geregeld paddenstoelen, vis, schaaldieren, uien en knoflook. Daarin zitten de nodige bouwstoffen. Verder geen snelle suikers, maar alleen trage koolhydraten. Eet veel groente en fruit.
  • Tip3: Slik ter ondersteuning bij stress altijd vitamine C en voor het herstel van je voorraden selenium(150 mcg), zink(5mg/kilo gewicht), jodium(120 mcg) en vitamine B12(1000 mcg). En verder zijn Ginseng en Ginkgo Biloba prima kruiden voor het herstel en normalisatie.
  • Tip4: Ga in beweging: loop iedere dag een stukje of liever nog een paar keer per dag.

Vragen hier over? Stel ze gerust!!

Fred Steetsel
Mentalcoach en Burnoutbegeleider
http://www.ontspannu.nl/

2 thoughts on “Stress en schildklierproblemen: 4 tips

  1. Beste Annemarie,

    Van Magnesium is bekend dat er al snel een tekort aan ontstaat, in verhouding tot calcium, bij chronische stress. De andere sporenelementen worden ook meer aangesproken, maar ik ben onvoldoende ingewijd op dat vlak om met zekerheid te zeggen dat er een chroom-deficiëntie ontstaat.

    vriendelijke groet,
    Fred

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *