Stap uit je burnout!

bunrout

In mijn gesprekken met mensen over het begrip burnout, komt het nog veel voor dat een burnout wordt gezien als een psychisch probleem. En een psychisch probleem dien je dan natuurlijk ook te laten oplossen door gesprekken met een psycholoog/psychiater.
Beweegprogramma’s bij burnout vormen in die optiek dan een leuk alternatief ten opzichte van de klassieke psychologen-benadering.

Maar hoewel er vaak emotioneel-psychische oorzaken zijn, is de situatie van een burnout medewerker veel meer te kenschetsen als een totale fysieke uitputting. En daarmee ligt een fysiek beweegprogramma ook veel meer voor de hand!

FredSteetsel2Om dit toe te lichten gaan we kijken naar het ontstaan van een burnout en de staat waarin iemand met een burnout verkeert.

Fred Steetsel
http://www.ontspannu.nl
http://www.stapuitjeburnout.nl

Hoe ontstaat een burnout? (bron:oorzaken burnout)

Een burnout ontstaat langzaamaan en bovendien onderscheiden we een zogenaamde burnout type I en type II.

  • Fase 1: In iedere situatie kan je (tijdelijk) stress ervaren. Daardoor verandert er tijdelijk van alles in het lichaam. Je gaat bijvoorbeeld wat meer zweten, wordt alerter, maar tegelijk gaan onderhoudsprocessen trager verlopen. Als je echter genoeg beweegt en ontspanning krijgt dan wordt de balans in je lichaam hersteld.
  • Fase 2: Is het zo dat je telkens stress hebt en je bovendien niet vaak genoeg kunt ontspannen, dan ontstaat een achterstand in je herstelprocessen. Ziekte kiemen krijgen meer gelegenheid zich te openbaren, wondjes genezen minder snel, je hersenen gaan iets minder goed functioneren.
  • Fase 3: Als de achterstand in je herstel voortduurt dan kan het zo zijn dat je lichaam de nieuwe stress-ontspanningsverhouding als ‘normaal’ gaat aanvaarden. Je blijft als het ware alert en tegelijkertijd staan de herstelprocessen in je lichaam langere tijd op een laag pitje. Dat gaat ten koste van je gezondheid. Je lichaam en geest geven diverse stress-signalen af!
  • Fase 4: Deze nieuwe ‘normaal-toestand’ is een fase waarin langzaamaan een burnout ontstaat. Afhankelijk van je vasthoudendheid en je onvermogen om naar de signalen van je lichaam te luisteren duurt dit kort of langer voort. Ondertussen raken steeds meer systemen in je lichaam ontregeld. Vroeg of laat ga je door de knieën en afhankelijk van op welk moment dat is, heeft je gezondheid een flinke deuk opgelopen. Je hebt dan een burnout type I opgelopen.
  • Fase 5: Ben je echter, ondanks alle signalen toch blijven doorgaan, dan ontstaat op een gegeven moment een situatie waarin je ineens helemaal niets meer kunt. Naast schade aan diverse andere systemen in je lichaam is je energie-systeem nu compleet ontregeld. Dat noemen we een burnout type II. Het herstel uit een burnout type II duurt een stuk langer.

Het is dus duidelijk dat je lichamelijk een slechte conditie hebt. Naast het genoemde energie-systeem zijn vaak ook de gewrichten, diverse hersenfuncties, je schildklier, weke delen en andere onderdelen van het lichaam ongezond.

Burnout: de klassieke aanpak

Als een arts de diagnose burnout stelt zal hij/zij waarschijnlijk bij deze persoon een hele stevige fysieke uitputting waarnemen. Daarnaast is de persoon in kwestie (afhankelijk van de soort burnout) negatief/depressief en zal zijn of haar geloof in eigen kunnen erg klein zijn.

Een psycholoog zal in zo’n geval meestal fysieke rust voorschrijven (ervan uitgaande dat het herstel vanzelf volgt) en de persoon onderwerpen aan gesprekken om de psychische gevolgen aan te pakken.

Gerichte, gedoseerde training helpt om sneller te herstellen van burnout

Het fysieke herstel van een burnout kan echter flink worden bespoedigd door gerichte fysieke training. Dat dient op een zeer gedoseerde manier te gebeuren.
Tijdens het herstel van de fysieke capaciteiten begint ook het geloof in eigen kunnen weer te groeien en ontstaat ook herstel in de hersenfunctie.
Aanvullend dient coaching plaats te vinden om de oorzaken van de burnout aan te pakken om herhaling te voorkomen.

FredSteetsel2Fred Steetsel
Mentalcoach en Stressconsultant
http://www.ontspannu.nl
http://www.stapuitjeburnout.nl

One thought on “Stap uit je burnout!

  1. Mooi Fred dat je aangeeft dat bij een burn out mentaal, emotioneel- en fysiek geintegreerd gewerkt mag worden aan herstel. Wij hebben veel mensen met een burn out in de praktijk die al een periode aan bijnieruitputting lijden en zo eigenlijk volledig uitgeput niets meer kunnen ondernemen. De hypofyse heeft een te lange continue stress gesignaleerd en de bijnieren aangezet om nog meer adrenaline en cortisol aan te maken. Inmiddels zijn die bijnieren uitgeput en de cliënt opgebrand. We raden dan aan slechts drie keer per week een half uur te wandelen; de osteopaat behandelt de bijnieren tot het energieniveau weer stijgt en daarna gaan ze pas gedoseerd in fysieke training. We zien de afgelopen tien jaar dat veel mensen te snel weer in fysieke activiteit duiken en daardoor de uitgeputte bijnieren niet bij kunnen komen.
    Wil je meer lezen over bijnieruitputting : Dr. James Wilson is gespecialiseerd en werkt al 20 jaar met zijn burn out patiënten op adrenal fatique. Zijn boek heet Bijnieruitputting.
    Vriendelijke groet,
    Barbara Kok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *