I can cope

Over coping-strategiën, hoe ga jij om met je stress?

Structureel je stress-situatie aanpakken is de beste oplossing. Dat kan altijd, maar kost vaak wel wat tijd. Aanpassingen in het geheel van gedrag, overtuigingen en gedachten zijn niet zo maar gemaakt. In die tussentijd is het zaak om je bewuster te zijn van je keuzes.

Hoe je uiting geeft aan je stress is verschillend per persoon. De één doet dat in de vorm van drukte en onbegrip de ander door steeds stiller te worden (binnenvetters vooral) om dan ook weer soms ineens te ontploffen. Sommigen grijpen naar de verkeerde middelen. Dat gedrag versterkt het negatieve gevoel over jezelf. Een depressie ligt op de loer. Daarnaast zijn de fysieke gevolgen van stress groot waardoor omgaan met je lichaam een andere aanpak vraagt.
Kortom zo gauw je in een stress-periode of een burnout verkeert is het zaak om je gedrag aan te passen. Hoe je in deze periode met je zelf om gaat, jouw coping-strategie, kan een heel verschil maken. Zowel voor je herstel als voor je gezondheid in het algemeen.

Hieronder een paar tips voor coping in tijden van stress:

  1. Probeer in alles iets positiefs te zien. Stop met meehuilen met de wolven. Meehuilen is ook huilen en blijven huilen maakt je neerslachtiger. Dus huil eens lekker uit en trek je eigen plan door op een positieve manier tegen een situatie aan te gaan kijken.
  2. Zoek steun bij vrienden en kennissen. Kruip uit je schulp.  Ga een bakkie doen, vraag ze om langs te komen. Het leidt af en als dingen je echt dwars zitten kun je ze met ze bespreken en voel je je gehoord.
  3. Geef uiting aan je gevoelens. Je gevoelens borrelen van binnen en zorgen voor meer schade dan je soms denkt. Dus geef er uiting aan: praat, beweeg, ga schilderen of ga mensen helpen. Kortom doe wat er gevoelsmatig in je opkomt en uit zo je gevoelens.
  4. Denk eens aan wat anders. Stop met piekeren. Een oplossing voor een probleem ontstaat nooit door er alsmaar over door te piekeren. Dus doe het anders! En vaak komt er dan een oplossing die je niet had gezien.
  5. Bedenk een paar gezonde dingen waar je altijd wel zin in hebt en schrijf die op. Als je dan negatieve gevoelens krijgt dan kan je één van die leuke dingen gaan doen. Dat voorkomt dat je gaat grijpen naar afleiding in de vorm van (meer)roken en (meer) drinken, alleen maar tv hangen en andere verslavingen.
  6. Geef jezelf complimenten voor wat je kunt en al bereikt hebt. Dit voorkomt dat je te veel focust op de dingen die (nog) niet goed gaan (negatieve gedachten).
  7. Haal je lekkere gevoel terug. Denk aan momenten waarop je het naar je zin had. Stel het je zo beeldend mogelijk voor. Of voor de muzikaal ingestelden: zet een lekkere cd op en ga helemaal op in de muziek. Misschien heb je er wel een mooie herinnering bij? Of voor de fysiek gevoeligen: neem een lekkere massage of een warme douche. Al deze dingen werken ook indirect door in de rest van je systeem.
  8. Kom uit je stoel en doe iets aardigs. Bepaal eerst wat je aankunt en doe dan binnen je grenzen wat aardigs voor mensen om je heen. Goed doen levert jou ook fysieke en psychische bevrediging op. Het versterkt je zelfbeeld.
  9. Drink gezondere dingen. Koffie, frisdrank en andere stimulerende middelen zijn aanjagers van je stress-systeem. Dus drink veel water, kruidenthee en vruchtensappen.
  10. Eet gezondere dingen. In tijden van stress slaat je lichaam sneller vet op en gaat daar ongezonder mee om, kan het minder goed tegen geraffineerde suikers. Eet dus zo gezond mogelijk, vetarm en weinig snelle suikers.

Tot slot: hoe vaker je positieve dingen doet en tegen jezelf zegt, hoe meer je er zelf ook in gaat geloven. En dan werkt het dubbel zo hard.

Fred Steetsel

@Burnoutcoach (Twitter)

One thought on “I can cope

  1. Ik schiet helaas nogal snel in de stress en hoop nu voor een volgende keer goed deze punten in mijn oren te knopen. Dankjewel voor de wijsheden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *