Hoe voorkom je een burnout bij een ander?

Een vraag van Marcel van Driel via Facebook:

“Hoe help je iemand in je omgeving die langzaamaan naar een burnout toe werkt maar geen actie onderneemt?”

Beste Marcel,

afgrond burnout

Onderweg naar de afgrond?

Soms zie je een ander naar de afgrond rijden, maar deze persoon doet er niets aan om het onheil af te wenden. Dat kan knap frustrerend zijn.

Voordat ik hierop inhoudelijk in ga is het belangrijk om te beseffen dat dit jouw eigen observatie is. De ander kan dit wellicht heel anders ‘zien’ of interpreteren. Daarnaast kan jouw waarneming ook vertroebeld zijn: Gaat deze persoon wel in de richting van een probleem?
Als we ervan uit gaan dat de betreffende persoon regelrecht op een stevige burnout afstevent, dan nog is het zo dat de persoon de noodzaak en behoefte zal moeten onderkennen om er wat aan te gaan doen. Ik ga er niet van uit dat deze persoon bewust naar burnout streeft, maar dit voor jezelf onderkennen en ook de consequenties te aanvaarden is een zaak van die ander.
Dit kun je wel doen:

inzicht in burnoutBewust maken van de burnout

Het eerste dat je als toeschouwer kan doen is trachten de persoon om wie het gaat bewust te maken van de situatie. Een lijstje met burnout-symptomen of stressklachten kan al een hulpmiddel zijn. Zijn er fysieke of andere signalen die het lichaam afgeeft?
Het feit dat iemand in jouw ogen te hard werkt is geen reden. Als hij/zij echter sterker emotioneel reageert, zich minder goed kan concentreren, of allerlei pijntjes ontwikkelt, slecht slaapt etc. Is wel aanleiding om je zorgen te maken.

Inzicht zonder uitzicht geeft frustratie, dus help de persoon ook verder.

Als iemand in een snelkookpan zit en door de druk van het werk (al dan niet door zichzelf opgelegd) in de richting van een burnout gaat, dan is het alleen bewust worden niet genoeg om verder te komen. Sterker nog: nu weet de persoon dat de afgrond er aan zit te komen en heeft misschien het gevoel dat ie er niets aan kan doen!! Het is dus heel belangrijk dat je deze bewustwording omzet in actie. Gebruik gerust de angst voor wat komen gaat als energie om het aan te pakken (samen). Neem samen een paar maatregelen waardoor de druk minder wordt.
Vaak is het echter zo dat de persoon te dicht bij je staat. Dan is het slimmer om een buitenstaander in te schakelen die hierin is gespecialiseerd. En bedenk ook: vreemde ogen dwingen.

Waarom veel mensen toch burnout raken.

Je kunt je als je in een soort adrenaline-rush zit niet voorstellen hoe een burnout is, hoe je je dan voelt. Toch beginnen de signalen te komen…. Maar je doet het immers al jaren zo en het gaat toch nog goed? Het is zoals Michiel Schaper schrijft in zijn boek over de burnout van Joop van den Ende: men heeft “Geen tijd voor Burnout”. Sommige mensen hebben dus echt het idee dat ze zich over deze pijntje en problemen ook wel weer heen kunnen zetten.

Je kunt er in ieder geval altijd zijn voor de persoon.

omarmenAls iemand zijn eigen signalen voorbij rent en niet gewend is om daarnaar te luisteren. En het lukt je ook niet om deze persoon te waarschuwen. Dan kun je er altijd nog zijn voor deze persoon. Dus niet confronteren en zeuren! Maar luisteren en waarderen. En deze sociale steun kan er misschien nog net op tijd voor zorgen dat iemand beter voor zichzelf gaat zorgen om de burnout af te wenden. En anders is jouw aandacht en steun een goede hulp tijdens het herstel.

FredSteetsel2Fred Steetsel
Mentalcoach en Stressconsultant
http://www.ontspannu.nl
http://www.stapuitjeburnout.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *