Minder stress en frustratie over ongelijkheid in 5 stappen.

Negatieve overtuigingen geven stress

Je kent dat wel: Je ziet een collega promotie maken, er slaat een kennis van je een hele andere richting uit in haar carrière of je ziet je buren een duurdere auto kopen en je collega komt met een beeldschone man op de proppen, een collega sporter haalt betere resultaten, je vriendin kan alles eten en jij komt meteen aan! Je bent er jaloers op. Waarom zij wel? Waarom ik niet? Ik ben toch net zo slim, intelligent, getalenteerd, handig, jong, vakkundig, ik werk er toch net zo hard voor? enzovoorts…..

zelfbeeld2Als je deze reactie vaak hebt kan dat knap frustrerend zijn. Het geeft veel stress. Het kan zelfs zo ver gaan dat je van jezelf gaat denken dat je dus niet zo slim, vakkundig, handig, getalenteerd en jong meer bent. Het ligt dan aan jezelf en hoe je onhandig, suf, dom en al niet zo jong meer bent. Je ontwikkelt negatieve overtuigingen, je zelfbeeld en zelfvertrouwen hebben een aardige knauw gehad. En dan kan het zelfs zijn dat je het jezelf en anderen gaat verwijten. Had ik toen maar anders gedaan, was ik maar nooit hieraan begonnen en als die collega nou een beetje had meegewerkt dan was ik nu veel beter af.

Maar met al die verwijten en dat lage zelfvertrouwen en negatieve  zelfbeeld kom je geen steek verder natuurlijk want:

Negatieve overtuigingen zijn gevolg van je verleden, maar zijn ook garantie voor mislukking in de toekomst!

Ja en wat staat je dan te doen? Vijf stappen naar andere overtuigingen en minder stress.

Stap 1: Herkennen en erkennen. Het eerste wat je hieraan gaat doen is dit te herkennen bij jezelf en ook te erkennen. Welke negatieve overtuigingen heb jij over jezelf ontwikkeld? Wat geloof je over jezelf wat saboterend werkt? Vraag het ook eens aan de mensen om je heen. En vraag ze gerust om eerlijk te zijn! Maak hier een lijstje van. Je hoeft er niet per se de oorzaak bij te hebben. Voorbeelden van overtuigingen kunnen zijn: Ik ben het niet waard om iets te hebben, als ik mezelf ben dan vindt niemand me leuk, ik ben lelijk, ik durf het niet, ik kan wel mijn best doen maar het levert toch niets op, etc.zelfbeeld

Stap 2: Herformuleren. Als je deze overtuigingen hebt opgeschreven vraag jezelf dan af hoe realistisch deze overtuigingen nu eigenlijk zijn. Waarschijnlijk kun je er al een aantal direct schrappen. En een aantal andere doen alleen opgeld in bepaalde situaties. Maar gooi ze nog niet meteen weg! Ga er eens rustig voor zitten en ontspan. En zet dan eens per overtuiging op papier wat nu wel een realistische overtuiging is, gekeken naar jouw kwaliteiten, intellect, talenten en capaciteiten. En gooi daarna die oude overtuigingen maar lekker weg!

Stap 3: Ga op pad. Met deze nieuwe overtuigingen ga je op pad. Letterlijk. Maak eens een ommetje en kijk naar de omgeving. Geniet van de zon of een lekker fris buitje. Kijk naar de wolken. En als je zo een tijdje loopt, neem dan één van de nieuwe overtuigingen en laat tot je doordringen wat deze nieuwe overtuiging voor je leven betekent. Stel je eens goed voor hoe dat er uit ziet. Misschien zie je jezelf wel heel ander werk doen. Misschien zie je wel nieuwe mogelijkheden. En als je dat goed hebt gedaan ga je weer naar huis en schrijf je je ideeën en beelden op.

Stap 4: Ga het doen. Alleen maar beelden en ideeën helpen je natuurlijk niet verder. Dus ga je nu ook doen wat past bij je nieuwe overtuigingen. Slim is om eerst haalbare dingen te doen. Kortom: begin een studie die je verder kan brengen, stap eens op iemand af die je zou kunnen helpen, ga weer trainen en haal het beste uit jezelf. Doordat je met de goede dingen bezig bent en ze doet sterkt dat je zelfvertrouwen en je zult dan ook steeds meer durven en doen.

Stap 5: Houd het vol. Er zullen momenten komen waarop je gaat twijfelen. Of er zijn momenten waarop dingen niet lukken. Dan is het zaak om jezelf een reminder te geven. Die reminder kan een zelf geschreven briefje zijn in je portemonnee met daarop: “ik houd van de uitdaging!” of een notitie op de spiegel bij de deur met:”Door oefenen word ik alsmaar beter!”. Jezelf belonen helpt ook. Een ketting die je jezelf hebt gegeven omdat je jezelf het waard vond kan je enorm motiveren in tijden van terugslag.

Uiteindelijk zal je merken dat je je negatieve overtuigingen helemaal kwijt bent. Je gelooft er gewoonweg niet meer in en je doet het nu anders!

Deze aanpak is onderdeel van de alfatraining die twee keer per jaar van start gaat. Vragen hier over? Stel ze gerust!!

Fred Steetsel
Mentalcoach en Burnoutbegeleider
http://www.ontspannu.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *