Altijd in contact met de baas: werkstress

Werkstress door te veel contact

Dit lijkt op een paradox. Want zorgt beter en meer communiceren er niet voor dat je minder stress ervaart? Ja en nee. Natuurlijk is het handig als je vlot met elkaar kunt communiceren zodat er minder onduidelijkheden ontstaan, minder vragen blijven hangen en dat zaken die je snel wilt afhandelen ook goed verlopen. Maar bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger. En als de zender actief is en zaken wil weten of kwijt wil, dan wil dat nog niet zeggen dat de ontvanger daarop ook altijd zit te wachten. En als de ontvanger ondanks het feit dat hij of zij nu vrij is het toch niet kan laten om even de e-mail te checken….

Een mailtje (laat) in de avond kan stress geven

Zo gebeurt het vaak dat iemand op kantoor nog door zit te werken. Of dat iemand nog thuis zit te werken terwijl anderen reeds in de ruststand staan, met een bakkie voor de buis. Onder het werken komt er toch weer een vraag op. Een mailtje is altijd gemakkelijk en misschien reageert de rustende collega toch nog, dan kan je nog wat verder…  En wat gebeurt er: soms komt er nog antwoord terug ook. Yes! de nog werkende medewerker kan toch nog een stapje verder. Misschien was de e-mail bedoeld om morgenochtend te bekijken. Het gevolg is hetzelfde: de rustende medewerker is weer met zijn hoofd met het werk bezig en zijn rust kwijt, soms langer dan hem/haar lief is, en de werkende medewerker gaat langer door.

facebookPiep piep tweet tweet: SMS, Whatsapp, Facebook, Twitter:  sociale media stress

En als je dacht dat een mailtje het allerhandigste is dan ben je misschien wel erg ouderwets. De sociale media strijden hard mee om de aandacht van de medewerker. Even een sms-je of (Whats)appie om te een vraag te stellen, dat kan toch geen kwaad?
Tussen de middag wordt er al lekker gekletst in de kantine. Of zit iedereen bij jouw bedrijf al met zijn neus in zijn smartphone? En wat er over de sociale media wordt uitgewisseld is een veelvoud van wat er over tafel gaat tijdens de lunch. De roddelpers staat nooit stil. Ook meer zakelijke gedachtestromen en gespreksonderwerpen vloeien via de sociale media lustig door. Los van tijd en plaats.

Werkstress door de iPhone van het werk

vrouwchatEn zo geeft die luxe, een smartphone van je baas, je dus veel werkstress. Eerst ben je de koning te rijk. Dit is mooi meegenomen: een leuk speeltje plus gratis bellen en internetten. Natuurlijk check je hierop ook je e-mail en installeer je al snel Facebook, Twitter, Whatsapp, Linkedin, Pinterest. Maar al snel blijkt dit speelgoed voor volwassenen een heleboel energie te kosten, niet in de laatste plaats omdat je haast niet meer los komt van je werk.
De smartphone en de tablet zijn het zenuwcentrum van onze maar doorgaande economie. Rusttijden verdwijnen als je er niet voor waakt. Snel ben je geneigd om telkens wanneer het kan even de e-mail te checken of Facebook.

Wel de lusten niet de lasten: Gepland communiceren geeft minder werkstress

De moderne communicatiemiddelen zijn een zegen als je ze goed gebruikt. Ze geven veel en goede mogelijkheden en verrijken ons leven en zijn heel handig voor het werk. Om werkstress te verminderen is het belangrijk om over het gebruik van deze middelen duidelijke afspraken te maken en de nodige discipline te ontwikkelen.

 

FredSteetsel2

Fred Steetsel
Mentalcoach en Stressconsultant
http://www.ontspannu.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *