Wat doen alfatraining, mindfulness met je brein en wat betekent dat voor je stress systeem

alfatraining en mindfulnessIn dit artikel bespreek ik de consequenties van een onderzoek naar alfatraining, mindfulness en je brein. We denken gewoonlijk aan mediteren en mindfulness als een idee dat al duizenden jaren aanwezig is en afgeleid is van Boeddhistische leefwijzen. Toch gaan deze mentale technieken en oefeningen veel verder dan een onderdeel vormen van een religie.

Alfatraining en mindfulness laten je oefenen met aanwezig zijn in het hier en nu, en je leven meer in eigen hand te nemen en niet door de omstandigheden laten bepalen.

Mediteren, alfatraining en je brein

Mediterenm In een studie uit 2007 aan de Universiteit van Toronto werd onderzoek gedaan om meer begrip te krijgen wat meditatie doet met je brein.
Ze kwamen er achter dat mensen twee manieren hebben waarop hun brein werkt tijdens communicatie met de buitenwereld. In het ene netwerk (het standaard netwerk) waren delen van de prefrontale cortex en de hippocampus (geheugen) actief. Dit netwerk noemen ze het standaard netwerk omdat het actief wordt als er niet zo veel gebeurt en je over jezelf aan het nadenken bent. Een beetje dagdromen zeg maar of even nadenken wat je vanavond gaat eten.

Standaard, verhalen netwerk actief: stress

Dit standaard network wordt ook actief als je een ‘verhaal’ de revu laat passeren in de tijd, inclusief andere mensen en de interactie tussen die personen. Je zou dit netwerk dan ook het verhalen-netwerk kunnen noemen.

Als je de wereld ervaart met je ‘verhalen netwerk’ in je brein dan neem je informatie uit de omgeving op, interpreteert het en filtert het met jouw gedachten er over. Stel je zit lekker in een zonnetje, dan is dat zonnetje niet gewoon een zonnetje, maar een teken dat je wel eens zou kunnen verbranden en dus ga je in gedachten op zoek naar waar je ook alweer de zonnebrand middelen hebt verstopt. Je kunt verder zelfs gaan denken hoe erg je wel verbrand was de vorige keer. Dit is dus ook het ‘stress-netwerk’.

Dit ‘standaard/verhalen netwerk’ is het grootste deel van je dag actief, vraagt niet veel energie om op te starten. En er is verder niet zo veel mis mee, maar waarom het gaat is dat gebleken is dat er ook een heel ander netwerk actief kan zijn.

Direct ervaren netwerk actief: zintuigen

De genoemde studie liet zien dat er ook een andere manier van ervaren kan zijn. We zouden dit ‘direct ervaren’ kunnen noemen. Als het ‘direct ervaren’ netwerk actief wordt zijn daar andere hersendelen bij betrokken: het insula (lichamelijke ervaringen) en het achterste deel van je cortex wordt actief, waar het schakelen van je aandacht plaats zonnetjevindt.

Als het ‘direct ervaren’netwerk actief is denk je niet aan het verleden of de toekomst. Je bent dan helemaal aanwezig in het heden en ervaart de warmte van de zon, een briesje door je haar of een koud drankje in je hand. En je denkt niet verder aan het verleden of de toekomst.

De netwerken in je brein sluiten elkaar uit

Uit andere studies is gebleken dat deze twee netwerken niet tegelijk kunnen worden geactiveerd! Dat wil zeggen dat ze elkaar uitsluiten. Je kunt niet tegelijk volop genieten van je koude biertje of van de zon op je huid én een planning maken of herinneringen ophalen. Gevolg hiervan is dat je tijdens het plannen of overdenken van gebeurtenissen (verhalen netwerk) niet in staat bent om de smaak van het biertje goed te beleven. En tijdens het afwassen zal je als je wegdroomt ook makkelijker een glas breken.

Gelukkig werkt deze kennis ook de andere kant op! Als je je aandacht wel volledig richt op datgene wat je aan het doen bent, de warmte van het water tijdens de afwas (het direct ervaren netwerk) komt je ‘verhalen netwerk’ helemaal tot rust. Met als gevolg dat je alle stress en drukte van de dag ben je kwijt en al je zintuigen nu juist wakker worden.

Samengevat komt het erop neer dat je de wereld kunt beleven via het ‘verhalen netwerk’, wat handig is voor planning, doelstellen, organiseren en strategie. En je kunt de wereld ook beleven via het ‘direct ervaren netwerk’ waarbij je meer zintuigen inschakelt. Je komt daarmee dichter bij de realiteit van een situatie, staat open voor meer signalen en dat zorgt ervoor dat je adequater kunt reageren. Bovendien worden je reacties minder beinvloed door gebeurtenissen uit het verleden, je aannames.

Vaker alfatraining doen of mediteren

waterUit het onderzoek bleek dat mensen die regelmatig een meditatie oefening deden meer beheersing hadden over het schakelen tussen de twee netwerken. Ze waren beter in staat het juiste netwerk in te schakelen voor het geëigende doel. Terwijl mensen die dat niet deden vrijwel altijd hun ‘standaard, verhalen netwerk’ inschakelden.

Uit ander onderzoek blijken deze resultaten ook. Zo werd gevonden dat mensen die alfatraining of mindfulness beoefenden zich meer bewust waren van hun onbewuste processen. Ze hadden bovendien meer controle over hun cognitieve vermogens en konden wat ze zeiden en deden meer zelf vormgeven.
Iemand die dus geregeld mediteert zal tijdens een gehaaste wandeling door het zonnetje eerder bemerken waaraan hij of zij normaal voorbij gaat en kan op basis hiervan beter beslissen wat met die informatie te doen: doorhaasten of even volop genieten.

Bovendien blijkt dat regelmatig deze mentale oefeningen doen ook lange termijn resultaten heeft op het functioneren van je brein. 

Alfatraining, mindfulness oefenen dus, maar het hoeft niet op een bepaalde manier

Regelmatig je alfatraining doen is dus heel belangrijk, zeker omdat het ervoor zorgt dat je jezelf er dan ook vaker aan herinnert. (het versterkt zichzelf)
De sleutel tot succes is om de oefening regelmatig te doen. Het helpt je om je meer bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt. Met aandacht eten, staan, lopen, praten, alles kun je gebruiken om je te oefenen en daarmee gaat het ook vanzelf steeds beter. Dat kan staand, zittend, lopend, in de tram of waar dan ook. Je kan zelf op onderzoek uit gaan om een manier te vinden die bij jou past. Je kunt jezelf trainen om ten volle je ontbijt te genieten en weet je wat: het ontbijt gaat er telkens beter van smaken!

Maar wat je ook doet, doe het vooral! Hoe vaker je mediteert, alfatraining doet, mindfulness beoefent, hoe beter je beslissingen worden, hoe beter je je doel zult bereiken en niet die van een ander en hoe minder stress je zult ervaren.

Mindfulness en alfatraining goed leren!

Wil je alfatraining of mindfulness leren toepassen? Kom dan meedoen aan de trainingen Alfatraining en Mindfulness in Zoetermeer of Gouda.

 

2 thoughts on “Wat doen alfatraining, mindfulness met je brein en wat betekent dat voor je stress systeem

  1. Pingback: Helpt mindfulness bij werkstress? - Ontspannu! Burnout en StressOntspannu! Burnout en Stress

  2. Pingback: Omgaan met een stressvolle wereld | Ontspannu!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *